skip to Main Content
Hotellimajoitus Suomessa Ja Ulkomailla

Hotellimajoitus Suomessa ja ulkomailla

Tässä artikkelisarjassa käyn läpi hotellimajoitusta Suomessa ja ulkomailla. Pohdin muun muassa sitä millaista hotellimajoitus on eri maissa ja miksi matkailija valitsee hotellin monen muun vaihtoehdon sijaan. Lisäksi kerron näistä muista vaihtoehdoista. Tarkastelen myös hotellien luokituksia sekä hotellien tarjoamia palveluita.

Miten hotelli määritellään?

Wikipedia määrittelee seuraavasti hotellin: hotelli on paikka, joka tarjoaa lyhytaikaista majoitusta maksua vastaan. Hotellin palveluihin kuuluu yleensä oma huone, sänky, WC, suihku ja usein monia lisäpalveluja.

Kuten voimme todeta, määrittely on joustava ja hotellihuone ei aina vastaa täysin edellä mainittua kuvausta. Esimerkiksi useassa hotellissa, erityisesti ulkomailla, wc ja suihku voivat sijaita käytävällä. Oma huone yleensä on tunnusomaista hotellille. Majoitusta, jossa matkustaja jakaa huoneen usean tuntemattoman henkilön kanssa, kutsutaan useimmiten hostelliksi.

Vaikka hotelli on tarkoitettu lyhytaikaiseen asumiseen, on hotellissa usein mahdollista asua myös pitkään. Tämä tosin tulee yleensä erittäin kalliiksi, vaikkakin moni hotelli saattaa antaa alennusta pitkäaikaisille asukkaille.

Hotellien hintatasosta

Hotelleissa asuminen onkin yleensä varsin kallista. Tosin hotellien hinnat vaihtelevat suuresti. Myös samassa hotellissa asuminen voi vaihdella suuresti riippuen siitä mitä palveluita huonehintaan sisältyy tai huoneen mukavuudesta. Myös sesonki vaikuttaa usein huonehintoihin. Matkailija voi helposti havaita, että monet hotellit ovat esimerkiksi edullisempia näin syyskuussa kuin esimerkiksi uuden vuoden aattona. Esimerkiksi Pietarissa kesällä sama hotellihuone maksaa helposti kolme kertaa enemmän kuin esimerkiksi myöhään syksyllä.

Hotellit tarjoavat usein erilaisia oheispalveluja. Nämä vaihtelevat hotellien välillä, mutta näitä voivat olla esimerkiksi kuntosali, uima-allas, aamiainen tai monet terveys- ja hyvinvointipalvelut. Jotkut palvelut voivat myös ulottua hotellin ulkopuolelle, kuten järjestetyt retket tai lentokenttäkuljetukset.

Hotellien palvelutarjonta voi myös olla varsin vähäistä, mikä helposti näkyy myös hinnassa. Yhä useampi hotelli on siirtynyt automaattiseen sisäänkirjautumiseen, jolloin vastaanottopalveluita ei tarvita. Moni hotelli on valinnut keskitien, eli vastaanotto toimii päiväsaikaan, mutta on suljettu yöaikaan. Suurimmissa ja paremmissa hotelleissa vastaanotto on yleensä avoinna 24 tuntia vuorokaudessa. Hotellit voivat toimia itsenäisesti tai olla osa suurempaa ketjua. Esimerkiksi Suomessa ketjut ovat erityisen suosittuja.

Miten hotellitoiminta on muuttunut viime vuosina?

Hotellitoiminta on muuttunut viime vuosina. Esimerkiksi hotellit varataan yhä useammin ulkoisten varauspalveluiden kautta, kuten booking.com. Usein sivustojen kautta hotellin saa halvemmalla, mutta joskus on mahdollista löytää parempi hinta suoraan hotellista varaamalla. Monet matkanjärjestäjät tarjoavat myös paketteja, joihin sisältyy hotellimajoitus sekä lennot ja mahdollisesti myös muut kuljetukset ja aktiviteetit.

Myös muuten teknologia on tullut mukaan monen hotellin jokapäiväiseen toimintaan. Yhä useampi hotelli hallinnoi varauksiaan sähköisesti. Moni hotelli on myös korvannut perinteisen avaimen ns. avainkortilla. Sen katoaminen ei ole asiakkaalle ongelma, niin kuin perinteisen avaimen katoaminen olisi saattanut olla.

Hotellimaailma on aivan omanlaisensa

Hotelli on oma maailma sinänsä. Hotellissa työskentelevät ihmiset näkevät usein hyvin erilaisia ihmisiä ja erilaisia ihmiskohtaloita. Vastaanottovirkailijalta vaaditaan monenlaisia taitoja, sosiaalisia taitoja, teknistä ymmärrystä ja mahdollisesti nopeata reagointia asioihin. Ihmistuntemuksesta on hyötyä tehtävässä. Normaali asiakaspalvelu on tärkeää hotellin vastaanottovirkailijan tehtävässä. Suurissa hotelleissa on kuitenkin yleensä lukuisia työntekijöitä – vastaanottovirkailijan lisäksi hotellissa saattaa työskennellä esimerkiksi hotellinjohtaja, toimistotyöntekijöitä, baarityöntekijöitä, teknisen puolen osaajia ja keittiötyöntekijöitä.

Hotellit vaihtelevat suurista luksushotelleista pieniin perheomisteisiin hotelleihin. Joskus hotellia pyörittää ainoastaan yksi henkilö kun taas suurissa hotelleissa voi työskennellä kymmeniä, ellei jopa satoja työntekijöitä.